Zorg goed voor jezelf…

 

Zorg goed voor jezelf

In deze ‘drukke’ tijden, waarin veel mensen het steeds drukker hebben en ook meer druk voelen, is het belangrijk dat je meer tijd neemt voor wat rust, voor stilte, voor meditatie of yoga. Voor gebed als je dat wilt.

Neem meer tijd voor reflectie op jezelf. Reflectie op je gedrag en je handelen. Op je relatie en op je werk. Wat heb je gedaan en op welke manier? Wat zou je de volgende keer anders doen? En waarom?

Neem meer tijd voor bezinning op je toekomst. Is wat je doet nog in overeenstemming met wie je echt bent? Met wat je goed kan? En wat je echt wilt? Ben je nog wel passievol in je relatie? Ben je nog met passie bezig in je werk? Voel je jezelf nog thuis bij je vrienden? In je eigen huis? In de omgeving waar je woont? Is wat je doet nog in  overeenstemming met wat je hart je ingeeft? Met het verlangen van je eigen ziel?

Zo ja, wat kan je doen om dat vast te houden? Om ervoor te zorgen dat het allemaal goed blijft voelen?

En als je een aantal vragen met nee hebt moeten beantwoorden, en jezelf in je situatie niet echt gelukkig voelt, hoe ga je daar dan mee om? Hoe ga je er voor zorgen dat je weer passie gaat voelen? Jezelf weer gelukkig gaat voelen? Hoe ga je dat aanpakken? Hoe ga je dat  verder ontwikkelen?

Je moet zelf de keuze maken hoe je daar zelf mee om wilt gaan. Of je daar zelf iets aan wilt gaan doen en op welke manier. Dat is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van iemand anders. Het is immers jouw eigen leven. De keuze ligt bij jou. Neem van een ander niets over wat bij jezelf niet goed voelt. Anderen kunnen je uit liefde of vriendschap advies geven of stimuleren. Maar zij kunnen daarmee ook hun eigen grenzen en beperkingen aangeven. Van belang is wel dat jij steeds je eigen grenzen bepaalt. Laat je niet door anderen voortduwen of beperken als jij dat niet wilt. Jij hebt je eigen verantwoordelijkheid. Zo kan je ook de verantwoordelijkheid van anderen niet overnemen. Wel kan je dienstbaar aan anderen zijn. Anderen met iets helpen als dat nodig is. Maar in principe is en blijft iedereen altijd verantwoordelijk voor zichzelf.

Blijft dicht bij je gevoel. Voel wat goed is. Voel de weg. Luister wat je hart je ingeeft. Laat je denken niet overheersen. Laat je ego los. Gebruik je verstand om de weg van je gevoel te plaveien. Met een goede samenwerking van je verstand en je gevoel maak je grote sprongen vooruit. Door een goede samenwerking van je linker hersenhelft (verstand = het mannelijke) en van je rechter hersenhelft (gevoel = het vrouwelijke) verbind jouw ziel via je hart met de rest van je lichaam. Je lichaam dat het voertuig van je ziel is, kan daardoor volledig uiting geven aan het verlangen van je ziel.

Hoewel we nog drukke tijden zullen krijgen, kunnen we een mooie en rijke toekomst tegemoet gaan. Het is maar waar wij voor kiezen. Voor de richting die jij wilt gaan zijn jouw bezinning en gevoel belangrijke hulpmiddelen. Een kompas om je eigen weg te wijzen. Het is goed dat je een keuze maakt wat je gaat aanpakken om de toekomst in te gaan. En hoe jij de uitdagingen in de komende tijd tegemoet treedt.

Stel je open voor jezelf. Voor heel je zijn. Stel je open en maak gebruik van alle mogelijkheden die je in je hebt om gelukkig te worden. Maak gebruik van al het licht dat je toekomt.

Zorg goed voor jezelf. Word gelukkig. Leef je echte zelf.

Het mooiste wat je kunt worden… ben je zelf.

 

 

 

 

Aandachts- en ademoefening…

Aandachts- en ademoefening…

 

clip_image002215

 

Bij deze aandachts- en ademoefening is het belangrijk om je aandacht door je lichaam te leiden terwijl je in- en uitademt. Begin zo’n 30 cm boven je kruin en ga  langs alle punten in je lichaam die zich mogen ontspannen tot zo’n 30 cm onder je voetzolen. Haal adem door ontspanning in te ademen en spanning uit te ademen. Deze oefening is te downloaden via de link onderaan deze pagina.

Lees voordat je begint eerst de verdere stappen goed door.

  1. Visualiseer eerst dat je goed via je voeten en je wortelchakra (in je kruis) met de aarde gegrond bent en zo in verbinding staat met de kern van de Aarde.
  2. Visualiseer vervolgens dat je vanuit je kruin verbonden bent met het centrum van ons sterrenstelsel de Melkweg.
  3. Centreer dan je aandacht bij je hart en houd deze daar gedurende enkele minuten, terwijl je rustig ademhaalt.
  4. Volg enkele minuten je ademhaling tot zo diep mogelijk in je onderbuik. Voel met je hand dat je onderbuik uitzet als je inademt.
  5. Breng dan je aandacht naar het gebied zo’n 30 cm boven je kruin en leidt vervolgens je aandacht via je kruin door je lichaam heen, zoals dat hierboven beschreven staat, totdat je alle punten van pijn en stress en alles wat aandacht nodig heeft hebt doorgewerkt.
  6. Adem via deze punten van pijn en stress ontspanning in en adem de spanning weer uit via je mond.
  7. Als je alle punt in je lichaam hebt gehad, rond dit deel van de oefening af door rustig adem te halen en enkele minuten aandachtig je ademhaling volgen.
  8. Vervolgens visualiseer je dat je met een wit-gouden licht bent omringd, en dat in iedere cel van je lichaam doordringt, het vult en verlicht.
  9. Laat gedurende een minuut of vijf dit witte licht steeds feller en lichter worden. Daardoor gaan al je cellen sneller trillen en vibreren en wordt jouw frequentie verhoogt.
  10. Breng je aandacht daarna weer naar je hartstreek terwijl je rustig ademhaalt.
  11. Als je klaar bent bedank jezelf, en degenen die je met deze oefening hebben geholpen.

Je kan deze oefening zittend, liggend of staand doen. Kijk zelf waar jij je prettig bij voelt.

Voor deze oefening mag je gerust wat tijd uitrekken. Je kan deze oefening een paar keer per dag doen. Als je wilt kan je deze oefening ook meerdere keren achter elkaar doen.

Veel succes,

 

Download de oefening via de link ‘Aandachts- en ademoefening

 

 

Laat je angsten los en wordt gelukkig…

 

Laat je angsten los en wordt gelukkig

 

Een oud versje luidt:

“Een mens lijdt dikwijls ‘t meest
Door ‘t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.”

 

En soms wordt hier nog aan toegevoegd:

“Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.”

 

Dit oude versje, waarvan de oorsprong teruggaat naar de zestiende eeuw, geeft aan dat angst en vrees voor gevaar en ander onheil meer leed en pijn kan bezorgen dan wat er werkelijk gebeurt. Uit angst kunnen we onszelf meer laten lijden dan in feite nodig is.

 

Mensen zijn krachtige en creatieve wezens. Met hun gedachten kunnen ze leuke dingen bedenken. Verre reizen. Fantastische dromen. Een mooie visualisatie. Maar gedachten kunnen bij mensen ook leiden tot nachtmerries en angstdromen.

Hoe gelukkig ben jij? Is jouw glas nog half vol? Of heb je hem al half leeg gemaakt?

Zie je de kansen in de mogelijkheden die je bekijkt of eerder de drempels?

Ben je optimistisch van aard, of eerder pessimistisch?

Het is maar hoe je in het leven staat. En hoe je omgaat met wat er op je pad komt.

Hoe ga jij om met die uitdagingen?

 

We leven nu in een tijd die veel uitdagingen met zich meebrengt. Uitdagingen op micro niveau voor jou, voor je gezin, familie en buren, vrienden en kennissen.

En uitdagingen op macro niveau voor verschillende bevolkingsgroepen. Uitdagingen voor de Nederlandse samenleving. Uitdagingen voor onze Europese gemeenschap.

Maar ook uitdagingen op macroniveau. Mondiaal, voor de hele wereld. Zoals hongersnood, natuurrampen, schuldencrisis, de beurzen die over de hele wereld onder druk staan en het doemdenken destijds rond het einde van 2012. IS in Syrië, Irak, Afghanistan. De spanningen tussen Oekraïne met Europa enerzijds tegen Rusland anderzijds. Noem maar op.

Waar wordt jij nog gelukkig van?

 

Om in dit leven gelukkig te zijn ben je afhankelijk van je startpunt. Waar ben je mee geboren (nature) en hoe werd je daarna opgevoed (nurture)? Vanuit dit startpunt bewandel je je eigen weg. Een weg met alle ups en downs die jij tegen komt.

Ook is het belangrijk hoe jij zelf met je weg omgaat. Welke keuzes jij maakt en waarom. En hoe je in het leven staat. Ben je daar tevreden over of wil je er eigenlijk iets aan veranderen? En wat zou je er dan aan willen veranderen?

 

Zoals hierboven al gezegd zijn mensen krachtige en creatieve wezens. De bekende Indiër Mahatma Gandhi heeft eens gezegd: “Be the change you want to see in the world”. In het Nederlands wordt daarmee gezegd: “Ben zelf de verandering die jij in de wereld wilt zien”.

Voor mij betekent het dat als je een verandering bij jezelf, in je omgeving, in de wereld wilt zien, jij die verandering vanuit jezelf moet gaan inzetten en vorm gaan geven. Je kan niet wachten totdat iemand anders die verandering voor je gaat doen. Jij moet jouw eigen stappen zetten. Jij, en niemand anders.

Jij hebt de creativiteit, de kracht, de passie om jouw eigen denken, jouw eigen leven en eigen omgeving te veranderen. Leef vanuit je hart. Leef vanuit jezelf.

 

Ben je al positief en voel je jezelf al gelukkig? Goed zo. Ga daar mee door.

Voel je jezelf niet zo gelukkig en wil je dat veranderen? Goed zo. Ga daar mee door. En ga die verandering ook werkelijk in. Geef vorm aan die verandering.

 

Natuurlijk is het vreselijk om ongelukkig te zijn. Zeker als je echt pijn hebt. Als je echt moet lijden. Dan zou het goed zijn om te onderzoeken op welke manier die pijn en dat lijden minder zwaar kan zijn. En beter te dragen. Waardoor je jezelf toch wat gelukkiger kan gaan voelen.

Ik weet dat iemand, die niet zo positief van aard is, niet zo maar even een knopje om kan zetten en ineens het stralende zonnetje is. Maar ook weet ik dat je iets ook op een andere manier kan bekijken. En dat dan kan leiden tot andere inzichten die misschien positiever zijn.

 

De laatste jaren is er een nieuwe stroming in de wetenschap ontstaan, gebaseerd op heel oude wijsheid: positieve psychologie of de wetenschap van het geluk. Mensen die gelukkig zijn ervaren het leven voortdurend als een uitdaging. Voor hen is het leven opwindend, avontuurlijk en inspirerend. Toch is het lang niet eenvoudig om gelukkig te zijn en dat te blijven. Het vereist veel zelfkennis en innerlijke vrijheid. Het geluk kan echter verstoord worden doordat iemand het verkeerde werk doet, ongezond leeft, met verkeerde mensen omgaat, te weinig voor zichzelf opkomt of onverwerkte ellende uit zijn verleden met zich meedraagt.

 

LifeCoaching is erop gericht deze geluk verstorende factoren bij mensen te onderkennen en hun leven zodanig te ontwerpen of te ‘restylen’ dat er optimaal geluk ontstaat. Wil je gelukkig worden dan is het nodig dat je een goede balans vindt in jouw leven én in jouw persoonlijkheid.

LifeCoaching richt zich op beide. Er wordt in het bijzonder gewerkt aan de balans tussen werk en vrije tijd, verhoging van je zelfvertrouwen, hantering van stress, verbetering van communicatie, ontwikkeling van je talenten, afstemming van je loopbaan op je levensloop, verbetering van relaties en ontwikkeling van positieve toekomstvisies.

 

Laat je angsten los. Vertrouw op jezelf!

Vertrouw op je inspiratie en creativiteit. Vertrouw op je innerlijke kracht en je wijsheid. Vertrouw er op dat wat er ook gebeurt, je genoeg inspiratie en creativiteit zal hebben om nieuwe wegen te zien. En dat je voldoende kracht en wijsheid zal hebben om deze wegen af te leggen.

Kortom… Laat je angsten los en wordt gelukkig!

 

In mijn opleiding bij het Atma Instituut in Amersfoort heb ik een aantal nieuwe en mooie technieken geleerd om je te helpen bij het ontdekken van jouw gelukverstorende factoren en je te helpen bij het vinden van een goede balans.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Bel me dan op 06-37175452 of stuur een e-mail naar info@frankwithoos.nl

Heb je interesse in een coachingstraject? Laten we dan eens kennis maken.